Pojazdy na prąd są obecnie tematem wielu gorących dyskusji. Popierający ich rozwój podkreślają, że nie emitują one zanieczyszczeń podczas jazdy, co zdecydowanie wpływa na ekologiczny obraz tych samochodów. Nie brakuje jednak sceptyków, którzy wskazują na szereg problemów związanych z elektrycznymi autami – od kosztów związanych z ładowaniem, przez brak odpowiedniej infrastruktury, aż po trudności z utylizacją zużytych baterii. Przyjrzyjmy się bliżej realnej sytuacji związanej z autami elektrycznymi.

Elektryczne pojazdy – czyli ekologiczna jazda

Weźmy pod uwagę fakt, że w 2021 roku naukowcy z Uniwersytetu Cambridge, Exeter oraz Nijmegen w Holandii stwierdzili, że na terenie 95% krajów globu jazda samochodem elektrycznym jest bardziej korzystna dla środowiska niż korzystanie z pojazdu napędzanego benzyną.

Poza tym samochody elektryczne są konsekwentnie promowane jako jedno z najbardziej ekologicznych środków transportu, do których dostęp jest powszechny (z wyjątkiem oczywiście ograniczeń finansowych związanych z wysoką ceną takiego pojazdu). Wizja auta nieemitującego szkodliwych substancji i wykorzystującego nowoczesne technologie pojawia się jako odpowiedź na problemy związane ze zanieczyszczeniem środowiska. Dodatkowo, ma to zmniejszyć popyt na eksploatację paliw kopalnianych.

Prognozy Międzynarodowej Agencji Energii przewidują, że do 2030 roku po drogach będzie poruszać się aż 145 milionów samochodów elektrycznych, wliczając w to autobusy, dostawcze i ciężkie ciężarówki.

Jazda elektrycznymi pojazdami w miejskich aglomeracjach oraz rejonach o dużej gęstości zabudowy jest niewątpliwie korzystna. Mieszkańcy takich obszarów nie są zmuszeni do wdychania szkodliwych spalin. Dodatkowo, poziom smogu, który stanowi problem dla wielu polskich regionów, może ulec znaczącej redukcji.

Elektryki – naukowe spojrzenie na ekologię

Kluczowa różnica między samochodami napędzanymi paliwem a tymi na prąd dotyczy procesu przekształcania energii potencjalnej (magazynowanej) w energię kinetyczną (ruch).

W samochodach z silnikiem spalinowym energia jest przechowywana w formie chemicznej (paliwo zgromadzone w baku). Jest ona uwalniana poprzez reakcję chemiczną zachodzącą podczas spalania benzyny, gazu LPG lub oleju napędowego w silniku pojazdu.

Z drugiej strony, pojazdy elektryczne również magazynują energię w sposób chemiczny, ale uwalniają ją poprzez proces elektrochemiczny. Dzięki wykorzystaniu akumulatorów litowo-jonowych można to osiągnąć bez potrzeby spalania, co oznacza zero emisji ubocznych produktów, w tym przede wszystkim CO2.

Na tej podstawie można by stwierdzić, że elektryki są niewątpliwie bardziej przyjazne dla środowiska. Jednak czy rzeczywiście tak jest? Niestety odpowiedź nie jest tak jednoznaczna.