Kolorowy dym z rury wydechowej może przyprawić nas o zawał serca. Nie jeden z was na pewno to przeżył. Dostrzegasz parę lub dym krążący we wstecznym lusterku, wydobywający się z rury wydechowej. O ile zwykły dym, ciemnawy nie martwi nas tak bardzo, to inny kolor dymu budzi w nas niepokój.

Rzućmy okiem na kombinacje widocznych emisji spalin i ich znaczenia, od łagodnego zimnego rozruchu po zagrażające silnikowi awarie.

Kolorowy dym z rury wydechowej – różne możliwe opcje

Najciemniejsze spaliny emitowane ze spalin generalnie nie są powodem do zmartwień i są związane z bilansem spalania kontrolowanym przez ECU. Ciemniejsze, widoczne spaliny powstają w wyniku zbyt bogatej mieszanki paliwowej, powstającej, gdy stosunek powietrze / paliwo spada poniżej optymalnego stosunku stechiometrycznego (14,7: 1 w silniku benzynowym, 14,5: 1 w przypadku oleju napędowego).

Iskra przy zapłonie spala tylko określoną ilość paliwa w jednym cyklu, więc niespalone paliwo wypycha się do układu wydechowego i jest spalane. 

Kolorowy dym – niebieski

Niebieskawy odcień można znaleźć w samochodach, w których olej w niepożądanym stopniu miesza się z mieszanką powietrza i paliwa. Oznacza to, że w cylindrach znajduje się zanieczyszczenie, które jest spalane wraz z powietrzem i paliwem.

Zanieczyszczenie krzyżowe jest spowodowane zużyciem silnika cylindrów, tłoków i zaworów, a także uszkodzonymi uszczelkami, takimi jak pierścienie tłokowe. 

Uszkodzony trzonek zaworu, uszczelka lub prowadnica pozwoli olejowi przedostać się w dół z zaworu zaworowego nad głowicą cylindrów, a uszkodzony pierścień tłokowy pozwoli olejowi ze skrzyni korbowej przecisnąć się w górę do cylindrów.

Różne ciśnienia w komorze spalania w całym cyklu silnika prowadzą do zassania oleju przez wszelkie nieszczelności w ten sam sposób, w jaki mieszanina powietrza / paliwa jest zasysana przez otwór zaworu wlotowego. Wszystko to może prowadzić do braku kompresji w cylindrach i zwiększonego ciśnienia w skrzyni korbowej, co skutkuje spadkiem mocy.

Niebieski dym może być szczególnie powszechny w samochodach zmodyfikowanych i z turbodoładowaniem. Zwiększenie mocy wyjściowej silnika powoduje znacznie większy nacisk na każdy element silnika, zwiększając zużycie i możliwość wycieków oleju. Same turbosprężarki mogą również zawieść, co pozwala olejowi używanemu do smarowania obracającej się turbiny wyciekać z podejrzanych uszczelek do cylindrów wraz ze sprężonym powietrzem, zwiększając zanieczyszczenie mieszanki paliwowo-powietrznej.

Biały dym

Możesz zauważyć, że od zimnego startu z końcówek wydechu będą wydobywać się smugi białego dymu. Na szczęście nie ma się czym martwić. Taki dym wytwarza się przez parę, która naturalnie powstaje podczas spalania.

Gdy układ wydechowy jest jeszcze zimny, opary będą znacznie gęstsze, aż do punktu, w którym stanie się widoczny. Ta para może być nadal widoczna w warunkach poniżej dziesięciu stopni Celsjusza. 

Czarny dym 

Jeśli z wydechu wydobywa się czarny dym, to pewny znak, że silnik spala za dużo paliwa. W takim przypadku prawdopodobnie będzie pachniał gazem. Rzadko można to zobaczyć na biegu jałowym, ale bardzo często przy dużym obciążeniu.

Jeśli Twój samochód ma ten problem, koniecznie zawieź go do mechanika w celu przeglądu. Przyczyny mogą obejmować nieszczelne wtryskiwacze, zły regulator paliwa lub wadliwe czujniki.

Brak dymu spalinowego?

Czy Twój samochód powinien kiedykolwiek dymić z wydechu? Cóż, niewielka ilość białego, przypominającego parę dymu przy uruchomieniu nie ma się czym martwić. Kondensacja pozostawi resztki wody w układzie wydechowym, a woda ta będzie musiała się spalić po uruchomieniu samochodu. Gdy silnik osiągnie temperaturę, opary powinny się zatrzymać i nic nie będzie widać ze spalin.

Nie musisz być doświadczonym mechanikiem, aby dostrzec oznaki problemów z samochodem. Warto znać różne rodzaje dymów wychodzących z rury wydechowej. Pozwoli to  na szybkie rozwiązanie problemów, zanim się pogorszą.  Może oznaczać różnicę między prostą naprawą a całkowitą przebudową, a nawet zakupem nowego samochodu.