Transport niemal wszystkich towarów, jakie rozwożone są po całym świecie, możliwy jest dzięki jednym z najdłuższych statków w historii. Są to olbrzymie kolosy, których waga jest iście gargantuiczna. Jednak pomimo takiego ciężaru te morskie behemoty potrafią unosić się na powierzchni wody bez żadnego problemu. Rzućmy okiem, które z tych potężnych wehikułów należą do grupy najdłuższych statków świata.

Pioneering Spirit

Pioneering Spirit, dawniej znany jako Pieter Schelte, został stworzony na zamówienie Allseas – światowego lidera w dziedzinie instalacji rurociągów podmorskich z siedzibą w Chatel Saint-Denis w Szwajcarii. Zamówienie zostało przyznane firmie Daewoo w Korei Południowej w 2010 roku.

Pieter Schelte jest piątym najdłuższym statkiem na świecie i mierzy 382 metry długości oraz 124 metry szerokości. Ten morski potwór wykorzystywany jest jako jednostka pływająca do montażu platform i układania rur. Jego ładowność wynosi 564 763 ton.

CMA CGM Explorer Class

Czwarty na naszej liście najdłuższych statków na świecie jest grupa CMA CGM Explorer Class, na którą składa się osiem statków. Każdy z nich został ochrzczony imieniem słynnego odkrywcy. Dziewiczy rejs pierwszego z tych statków – Marco Polo – odbył się 7 listopada 2012 roku. Kolos wypłynął ze stoczni w Korei Południowej, kierując się w stronę Ningbo w Chinach.

Wśród tej wspaniałej ósemki znajdują się trzy statki o długości 365 metrów oraz pięć statków o długości 396 metrów i szerokości 54 metrów. Pojemność brutto jednego takiego statku wynosi 175 343 ton.

Triple-E Maersk Mc-Kinney Moeller

W 2011 roku Maersk złożył zamówienie na budowę dwudziestu statków klasy Triple E. Natomiast realizacją projektu zajęła się firma Daewoo Shipbuilding z Korei Południowej. Całkowity koszt budowy wszystkich statków to oszałamiające 3,8 miliarda dolarów. Długość każdego olbrzyma to 400 metrów, a ich szerokość 59 metrów.

Klasa Triple E oznacza wydajność ekonomiczną, oszczędność energii i lepszy wybór dla środowiska naturalnego. Tonaż brutto każdego z tych statków w tej klasie to 165 000 ton.

CSCL Globe

CSCL Globe to największy statek do przewozu kontenerów, który został zwodowany w 2014 roku. Jest to pierwszy z pięciu statków o tej samej klasie, wadze i wielkości. Zlecenie na ich budowę zostało wydane przez China Shipping Container Linie w 2013 roku.

Budowy tego gigantycznego kontenerowca podjął się Hyundai Heavy Industries, tworząc statek o długości 400 metrów i szerokości 59 metrów. Jego tonaż brutto wynosi 186 000 ton.

Seawise Giant

Zwany także Knock Nevis, Seawise Giant to najdłuższy statek, jaki kiedykolwiek zbudowano. Pierwotnie powstał w 1979 roku, dzięki japońskiej firmie Sumitomo Heavy Industries, która stworzyła go w charakterze tankowca. Statek został wycofany z eksploatacji w 2009 roku.

Knock Nevis ma bardzo barwną historię. Statek ucierpiał podczas wojny irańsko-irackiej, szczególnie w Cieśninie Ormuz. Później jednak został naprawiony i otrzymał nową nazwę – Happy Giant. W 1991 roku został kupiony przez Norwega Jorgena Hahre, który przemianował go na Jahre Viking. Tym sposobem ta przeogromna łódeczka służyła swoim kapitanom przez kolejne 13 lat. Następnie Jahre Viking znowu zmienił swojego właściciela. Tym razem na First Olsen Tankers, który przywrócił jego pierwotną nazwę – Knock Nevis.

Od rufy do dziobu kolos ten ma długość 458,5 metra. Natomiast jego szerokość liczy 69 metrów. Tonaż brutto tego supertankowca wynosi 260 941 ton. Seawise Giant popychany jest do przodu przez pojedynczą śrubę o średnicy 9 metrów. Jego prędkość przelotowa wynosi 30 kilometrów na godzinę. Jest to całkiem duża prędkość jak na tak ogromny statek.

Warto też dodać, że na całkowite zatrzymanie statku potrzebny jest dystans co najmniej 9 km. Jakby nie było, jest to bardzo długa droga hamowania. A jeśli chcielibyśmy zawrócić tym gigantem, potrzebowalibyśmy 2-3 km, ażeby go odwrócić o 180 stopni.

Podobne ciekawostki, a także newsy z Trójmiasta możesz przeczytać na https://gdyniaonline.pl.