Pożądane są te osoby, które zdolne są zarządzać swoim czasem w efektywny sposób. Pracownicy zdolni do adaptacji mają łatwiej w radzeniu sobie ze stresem, gdyż szybko mogą przywyknąć do zmian. Rozwijanie tzw. kompetencji miękkich może znacznie zwiększyć komfort wykonywania obowiązków i efektywność osiągania założonych celów.
Kompetencje zarówno twarde, jak i miękkie stają się dowodem na profesjonalizm, wpływając na jakość pracy oraz potencjalne zarobki i możliwości awansu. Wskazane jest więc ich ciągłe doskonalenie, aby móc piąć się po drabinie kariery zawodowej. Niezbędne w środowisku pracy umiejętności to m.in.:
Komunikatywność – zdolność do formułowania klarownych wypowiedzi, aktywnego słuchania, empatii czy asertywności, które pomagają w budowaniu relacji zespołowych. Te kompetencje są niezwykle przydatne także poza pracą.
Praca zespołowa – zdolność do współpracy jest jednym z najważniejszych elementów pracy zespołowej i warto ją doskonalić na każdym szczeblu kariery. Bez niej niemal żaden zawód nie mógłby być wykonywany, a w przypadku realizacji projektów jest wręcz niezbędna.
Inteligencja emocjonalna – zdolność do rozumienia własnych uczuć i emocji oraz nastrojów innych osób może mieć znaczny wpływ na wyniki pracy. Jest to szczególnie ważne podczas negocjacji czy zarządzania zespołem.
Dyplomacja – umiejętność zarządzania konfliktami i łagodzenia napięć jest niezbędna w pracy. Przydaje się zwłaszcza podczas realizacji zadań pomimo wystąpienia problemów czy konfliktów interesów.
Zdolności adaptacyjne – zmiany są integralną częścią życia zawodowego, dlatego pracownik powinien umieć je bez problemu przyjmować, by móc efektywnie funkcjonować w różnych okolicznościach.
Umiejętności organizacyjne – efektywne planowanie i zarządzanie swoim czasem jest kluczowe w środowisku pracy. Dzięki temu można sprawnie organizować swoje obowiązki oraz zarządzać działaniami innych.
Rozwiązywanie problemów – nie da się przewidzieć wszystkich potencjalnych trudności, dlatego tak ważna jest zdolność do radzenia sobie z niespodziewanymi problemami. Komplikowane kwestie, podzielone na mniejsze elementy, stają się łatwiejsze do pokonania.
Radzenie sobie z kryzysami – pracownik powinien charakteryzować się determinacją i cierpliwością oraz umiejętnością przezwyciężania trudności, wyciągania wniosków i powstawania po porażkach.
Charyzma – w niektórych zawodach (np. sprzedawca, artysta, menadżer) niezbędna jest umiejętność „zarażania” innych swoim entuzjazmem. Chociaż charyzmę często otrzymuje się w spadku genetycznym, w pewnym stopniu można ją także rozwijać.
Akceptacja konstruktywnej krytyki – doskonały pracownik wie, że nie jest idealny i dlatego potrafi akceptować merytoryczną krytykę, używając jej jako narzędzia do samodoskonalenia. Powinien również być samokrytyczny i analizować swoje błędy dla ich unikania w przyszłości.