Nowoczesne technologie przekształciły naszą codzienność, wprowadzając powszechność pracy zdalnej. Komunikacja, współpraca, dostęp do danych i realizacja zadań za pośrednictwem sieci internetowej stały się normą dla wielu osób. Szybki i stabilny Internet, narzędzia komunikacji online, chmura przechowywania danych oraz wiele innych zdigitalizowanych zasobów umożliwiają efektywne wykonywanie naszych obowiązków.

Coraz bardziej sprawnie korzystamy z różnorodnych aplikacji takich jak Slack, Microsoft Teams, Zoom czy Skype, które stały się nieodłączną częścią naszej pracy. Narzędzia do współpracy online takie jak Google Workspace czy Microsoft 365 umożliwiają nam wspólne tworzenie dokumentów, udostępnianie zasobów oraz koordynację działań zespołu. Mobilne aplikacje dają nam natomiast możliwość korzystania z tych narzędzi na smartfonach czy tabletach, co jest szczególnie przydatne podczas pracy prowadzonej z różnych lokalizacji. Istotnym elementem systemu pracy zdalnej są też narzędzia do zarządzania czasem pracy, które pozwalają utrzymać kontrolę nad jej efektywnością.

Podczas tworzenia modelu pracy zdalnej lub hybrydowej, niezależnie od tego czy robimy to dla naszej firmy, jako freelancerzy czy dla samego siebie, powinniśmy pamiętać, że technologia to jedynie narzędzie a nie rozwiązanie wszystkich problemów.

Rozpoczynając od kwestii ergonomicznego stanowiska pracy, które ma kluczowe znaczenie dla komfortu i efektywności pracownika. Sprawne krzesło, odpowiednio dobrane biurko, optymalne oświetlenie oraz monitor – wszystko to wpływa na nasze dobre samopoczucie oraz pozytywnie wpływa na zapobieganie bólom kręgosłupa, sztywności szyi czy przeciążeniu mięśni i stawów. Obecne przepisy zalecają pracodawcom wyposażenie stanowisk pracy (z laptopem) w stacjonarny monitor ekranowy (lub podstawkę pod laptop), dodatkową klawiaturę i mysz, a także – na życzenie pracownika – podnóżek. Przepisy zwracają też uwagę na odpowiednie oświetlenie stanowiska pracy.

Poza warunkami fizycznymi stanowiska pracy, istotne jest również dbanie o zdrowie psychiczne pracowników oraz utrzymanie relacji społecznych. Praca zdalna może prowadzić do izolacji społecznej, jeśli nie jest zapewnione odpowiednie wsparcie w utrzymaniu kontaktu z zespołem i menedżerami. Zdrowie psychiczne pracowników pracujących zdalnie jest równie ważne co ich zdrowie fizyczne i ma duży wpływ na utrzymanie produktywności oraz kreatywności. Dlatego tak istotne jest, aby pracownicy pracujący zdalnie czuli się wspierani, mieli dostęp do informacji na temat zdrowia psychicznego oraz wiedzieli gdzie mogą szukać pomocy.

Praca w świecie cyfrowym dynamicznie się zmienia, a o tym mówi europejska kampania informacyjna „Bezpieczeństwo pracy w świcie cyfrowym”. Kampania, koordynowana przez Europejską Agencję Bezpieczeństwa i Zdrowia w Pracy (EU-OSHA), potrwa do 2025 roku i będzie prowadzona we wszystkich krajach UE. Będzie ona skupiała się na omówieniu związku nowych technologii z bezpieczeństwem, zdrowiem i dobrym samopoczuciem pracowników.