Towarzyszący grudniowi okres świąteczny sprzyja wzmocnieniu więzi interpersonalnych. Właśnie dlatego jest to idealny czas, aby ten ciepły nastrój przenieść również do sfery zawodowej. Integracja zespołu nie musi oznaczać wielkich wydatków na profesjonalne szkolenia czy spotkania z trenerem. Czasami wystarczy wspólne, nieformalne zebranie po pracy. Ale jak zaplanować firmowe mikołajki? Jakie podarunki dla kolegów i podwładnych będą odpowiednie? W tym tekście oferujemy kilka rad na temat organizacji tego eventu.

Święto Mikołajek obchodzimy każdego roku 6 grudnia. W 2022 roku przypada ono na wtorek. Początkowo było to święto ku czci św. Mikołaja, biskupa z Miry, którego upamiętniamy w tym dniu. Dzisiaj jednak Mikołajki są przede wszystkim okazją do obdarowywania się małymi podarkami między rodziną, przyjaciółmi a także współpracownikami. Można powiedzieć, że to rodzaj rozgrzewki przed większym obdarowywaniem się prezentami podczas świąt Bożego Narodzenia!

Warto jednak pamiętać, że mimo powszechnej tradycji obchodzenia Mikołajek, nie jest to oficjalnie uznane święto w kalendarzu pracy, ani też katolickim. Niemniej zwyczaj ten jest bardzo popularny w naszym kraju.

Tradycja Mikołajek ma swoje korzenie we wspomnieniu św. Mikołaja, biskupa z Miry, żyjącego prawdopodobnie między III a IV wiekiem. Choć istnieją pewne spory dotyczące rzeczywistości tej postaci – brak bowiem jakiejkolwiek dokumentacji na jej temat sprzed VI wieku – to jego kult trwa do dziś. Święty Mikołaj był opisywany jako cudotwórca i męczennik, a od około XI wieku zyskał status patrona dzieci. W tym okresie zaczęto wręczać najmłodszym drobne upominki na jego cześć.

Dyskusja na temat św. Mikołaja znalazła miejsce podczas Soboru Watykańskiego II (1962-1965). Jedna frakcja optowała za zniesieniem święta św. Mikołaja, z uwagi na brak dowodów na jego historyczność. Druga grupa argumentowała za kontynuacją jego kultu. Ostatecznie zdecydowano się na kompromis: mimo że Mikołajki przestały być oficjalnym świętem katolickim, zachowano możliwość upamiętnienia św. Mikołaja.

W średniowieczu atrybutami św. Mikołaja były długa, siwa broda, czerwona szata (początkowo biskupia), pastorał oraz mitra. Niektóre z tych elementów wciąż są popularne w kulturze masowej – na przykład nie sposób wyobrazić sobie św. Mikołaja bez długiej brody i czerwonego stroju.